Summercamp

Dieke de Boer
Donderdag 20 augustus 03.00pm: op Gyas druppelen de vakantiegangers van het Summercamp binnen. De door de Mexicaanse griep enigszins uitgedunde groep wacht op instructies van chief Klaes voor het afriggeren en opladen van de boten. Het Gyas-kwartiertje loopt iets uit, maar drie uur later dan gepland zijn we op weg! Helaas duurt het niet lang voordat we weer stil staan langs de snelweg. Het KNMI heeft een weeralarm afgegeven en dreigende donkere wolken komen ons tegemoet. Bang dat de boten bij windstoten van 110km/h van de fruitkar zullen waaien, eten we een ijsje bij het tankstation. Het voorspelde noodweer blijkt echter niet veel meer dan de Veluwse panter, dus een half uurtje later zijn we weer onderweg. ’s Avonds komen we aan op de camping in Buren en in het donker doen we een wedstrijdje tent opzetten. De vrouwen winnen, hulde voor de bouw(hoofd)lamp van Carolien!

De volgende ochtend arriveert Ward met heerlijke croissantjes en het draaiboek, eindelijk STRUCTUUR! In een mum van tijd staan we deze ochtend klaar. We riggeren de boten aan, aan de oever van de rivier. Alhier komt het eerste gebrek van onze uitrusting aan het licht: M6-moertjes. Na eerst de tweedehands winkel van Bram (lees: auto vól met handige dingen = rotzooi) geraadpleegd te hebben, wordt er toch maar een bezoekje gebracht aan de dichtstbijzijnde bouwmarkt. Gelukkig vermaken we ons prima met de pruimen van de boer en het mooie weer.

Als alle boten gereed zijn gaan we op pad, met twee C-dubbel-2en en een C4 roeien we de Linge op. De fruitkar met de bagage rijdt (in wisselende samenstelling) met ons mee. Met de zonnebril op, gettoblaster aan en bier aan boord is dit echt de meest relaxte vorm van roeien die je ooit hebt meegemaakt. De Linge kronkelt voor ons uit en het uitzicht is fantastisch. De Bowacie-combi laat zien dat ze ook in de boot een goed team vormen. Na 10 minuten roeien toch maar even Ward bellen om te vragen of we wel goed gaan. “We zitten hier ineens op een meer, moeten we nou links of rechts bij die grote waterval?” Ward: oh, wacht even, ik pak even de waterkaart erbij!

Rond het middaguur zien we de fruitkar langs de oever staan, lunch! We genieten van het zonnetje, eten onze rommelende buikjes vol en zwemmen in de Linge. ’s Middags zetten we, na verschillende wankele bootwissels, onze tocht voort en aan het eind van de middag komen we aan bij de roeivereniging in Leerdam. We zetten onze tentjes op op een veldje naast het botenhuis, dag 1 zit erop. Er wordt gekookt en een lange tafel wordt gedekt. Met de kaarsjes en chique wijnglazen lijkt onze goedgevulde nasi wel een feestmaal. ’s Avonds vertelt de Bowacie sterke verhalen over de Gyasbar en vertrouwt niemand elkaar meer bij het spel weerwolven. Klaes past hier de tactiek hang-iedereen-behalve-mezelf-op toe, waar Jurjen helaas meerdere malen het slachtoffer van wordt.

Op dag 3 trommelt Ward iedereen weer vroeg uit de warme slaapzakjes want het wordt een lange dag. We ontbijten met de homemade koffie van Klaes en scrumbled eggs ala Jorrit. ’s Ochtends roeien we weer voorbij pittoreske dorpjes en de fruitboomgaarden langs de Linge. Na ongeveer 20km zijn we bij roeivereniging de Gorcumse. Hier eten we onze broodjes en wordt er geklust aan de boten om ze rievierwaardig te maken. Er worden spatzeiltjes gespannen, spatplaten tussen de riggers bevestigd en roertjes worden vastgetapet. Hier blijkt het tweede gebrek aan de uitrusting: de luchtkussens en peddels liggen nog op Gyas. Zelfs de auto van Bram heeft daar zo snel geen oplossing voor, dus dan maar zonder. De zwemvesten gaan aan (geen van ons heeft zijn rievierroei-diploma), nu komt het spannendste stuk! Wanneer de sluisdeuren zich openen ligt daar de enorm brede Merwede voor ons. Tussen alle vrachtschepen en binnenvaart door moeten we hier oversteken vlakbij het drukste waterwegkruispunt in Europa. Het roeien op groot stromend en open water is een belevenis op zich, gelukkig valt de golfslag mee. Veilig aan de overkant vervolgen we de tocht door de Biesbosch. Dat er af en toe een paal blijft hangen in het rievierwier mag de pret niet drukken. Ondertussen hebben Gwen, Carolien en Jorrit ook de tijd van hun leven op de boot van de boer. Deze brengt de fruitkar met bagage naar het eiland waar we die avond zullen overnachten. Ze mogen even aan het grote roer en genieten van het uitzicht.

’s Middags komen de roeiboten aan op het eiland, de tenten worden opgezet in het weiland en de BBQ wordt opgestookt. We genieten van de avondzon en ’s avonds bij het kampvuur bloeit de liefde op (zie lebberlijst). De volgende ochtend helpen Gwen en Rosan bij het melken van de koeien en wederom schittert de zon op het water en is er een stralend blauwe lucht. Vandaag wordt Aike’s droom werkelijkheid; hij mag vier vrouwen in bikini sturen door de Biesbosch. En hard ging het ook, deze combi was niet bij te houden. Breed en smal vaarwater wisselen elkaar hier af, we roeien tussen het riet door waar onze palen soms blijven haken achter waterlelies en we gaan over open vlaktes tussen zwanenkolonies door. Nadat we de Merwede weer heelhuids overgestoken zijn voert het laatste deel van onze tocht ons in de richting van Dordrecht. Voor sommigen is dit laatste stuk even doorbijten vanwege de blaren, maar tegen de middag zijn we na 80km bij het eindpunt in Dordrecht!

Het was echt een fantastisch weekend, we hebben genoten van het roeien, de omgeving, het weer en alle gezelligheid. Zorgt dat je erbij bent volgend jaar!